Jak dbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy?
Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.
- Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
- Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane
(np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy). - Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
- Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
- Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj,
czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.
- Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji.
Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym. - Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej.
Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne.
Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom. - Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
- Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem.
Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty. - Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
- Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się
od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek
i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka. - Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową.
Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości. - Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
- Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
- Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank
lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń na do nas!
PAMIĘTAJ!
W przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice.
Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym.
Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje a nie „fake newsy”.
Źródło: Materiał spójny z zasadami rekomendowanymi przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.
Departament Bezpieczeństwa Banku BPS.
Jesteśmy również i zapraszamy:
Facebook: O.K. Bank - Oczywiste Korzyści
Instagram: ok.bank.spoldzielczy
Linkedin: o.k. bank spółdzielczy